"Jangan menghina biar di hina kerana sehina-hina orang yang dihina lebih hina yang menghina"

MUTAKHIR

.

Tuesday, April 14, 2009

'BILA SAMI BUDDHA BERJEMAAH SAMA'

Berpandukan pada gambar yg dikirimkan kepada saya melalui email tanpa penjelasan yg jelas dr penghantar email, apa yang boleh saya rumuskan disini adalahlah, kedua2 sami itu kebarangkalian baru memeluk agama islam. Selepas itu diadakan sedikit majlis makan2 untuk meraikan mereka berdua. Wallahualam.



4 comments:

Blog Admin said...

Aku rasa gambar ni di ambil di Thailand. Agak lumrah di sana sami budha memeluk agama Islam.

Pengalaman aku sendiri semasa mengikut jamaah tabligh pada tahun 80an, di ijtimak Yala yang berlangsung selama 3 hari, 10 orang sami datang ke ijtimak dan memeluk agama Islam. Mereka terus di ajak bersolat jamaah bersama walaupun masih dalam keadaan berpakaian sami.

Di selatan Thai memang perkara begini sering berlaku. Sebelum adanya usaha dakwah tabligh di sana, masyarakat Islam di setengah tempat hanyut dalam pengaruh Budha. Terikut-ikut dengan pengaruh masyarakat sekitar, asal keturunan Islam, tapi membesar tanpa bimbingan agama, tambah pula bersekolah dan bergaul dengan masyarakat Budha, ada orang Melayu yang hilang identiti Islamnya. Ada yang ikut ajaran Budha, ada juga yang dah jadi sami pun.

Suasana dakwah yang di bawa oleh jamaah tabligh pada tahun 80an sedikit sebanyak telah menyedarkan masyarakat disana akan kepentingan dan kesucian Islam. Ramai masyarakat Melayu Budha dah sedar dan berpatah balik menganut Islam.

KiTTuN said...

Saya amat2 bersetuju dengan keterangan blogadmin. Jemaah tabligh byk memainkan peranan dalam penyebaran agama islam keseluruh dunia. Ada saja jemaah di hantar utk keluar 3 hari, 15hari, 40 hari, sambut takazar 2bulan, dan keluar 4 bulan ke seluruh alam. Dengan cara itulah agama islam tersebar dengan mudah.

p/s: Azam nak sambut takazar keluar masturat 2 bulan di negara jauh. Doakan saya. Terakhir di pakistan 2004

L A T I F A H S U L E I M A N said...

salam..nie kittun ker (tuan punyer blog mykittun)?takut tersalah org pulak..

saya ada 2 request:

1. Saya nak mintak izin, mengikuti blog mykittun lagi..br nih..kittun dah set paswordnuntuk pengunjung kan?.kalau tak keberatan lah...

2. Saya ade tag kan beberapa soalan buat kittun..kalau sempat+kelapangan, kittun jawab lah soalan tu..Nt, kittun tag tu di blog saye ye..

ok..daaa...

Ilalliqa'


wassalam

KiTTuN said...

Salamz yer sis Atif, pemilik yang sama dengan mykittun.com. Sila2 nak tag ka nak apa ka.. sila2 jgn malu jgn segan :D