"Jangan menghina biar di hina kerana sehina-hina orang yang dihina lebih hina yang menghina"

MUTAKHIR

.

Tuesday, October 27, 2009

Mufti Rusia komen ayat pada kulit bayi


MOSCOW - Majlis Mufti Rusia kelmarin sebulat suara menyatakan bahawa ayat
suci al-Quran yang muncul dua kali seminggu pada kulit Ali Yakubov iaitu
seorang bayi lelaki berusia sembilan bulan di wilayah Dagestan, selatan
Rusia merupakan amaran tuhan kepada semua penduduk Islam di Rusia dan
Dagestan.

Menurut kenyataan majlis itu, mengikuti perintah Allah dan meninggalkan
segala persengketaan, mewujudkan keamanan sesama umat Islam dan dengan
jiran, membersihkan diri daripada dosa dan mula mengamalkan prinsip
kejiranan selain bermaaf-maafan menyebabkan penduduk Islam di negara
tersebut akan mendapat keampunan Allah.

Menurut beberapa laporan, ibu bapa Ali yang tinggal di bandar Kizlyar di
wilayah Dagestandan kalangan imam tempatan mendakwa ayat suci al-Quran itu
muncul pada hari Isnin dan Jumaat sebelum hilang dan digantikan dengan ayat
baru.

Salah satu ayat itu bermaksud: "Allah ialah Pencipta segala yang ada.".

Apabila ayat suci seterusnya muncul, Ali tidak dapat tidur sepanjang malam
dan mengalami demam dengan kepanasan badannya tidak dapat dikurangkan
walaupun dengan menggunakan ubat-ubatan kuat.

Semasa dia dilahirkan, Ali didapati menghidap penyakit jantung dan
berkaitan dengan otak tetapi dia sembuh sepenuhnya selepas ayat al-Quran
mula muncul pada tubuhnya. - Agensi

Saturday, October 24, 2009

Kuliah Haji

Dalam dok sibuk2 layan blog KiTTuN KeNNeL apa kata singgah sini jah. Meh kita kongsi sama2 ilmu yg tak sebarapa ni. Untuk renungan seketika.

RUKUN ISLAM

Lima perkara: Syahadah, Solat, Puasa, Zakat, Haji.
Mengapa dibuat sedemikian susunannya?
Kenapa Tuhan buat 5 rukun ini?


SYAHADAH
Mengapa Syahadah yg`pertama?
(2 kalimah) Syahadah adalah syarat utk jadi Islam.
Syarat2 sah (yg `pertama) ibadah2/rukun2 lain adalah Islam.
Tanpa Syahadah, tak Islam dan segala amalan2/ibadah2 lain tak sah.


SOLAT/SEMBAHYANG
Solat adalah hadiah Tuhan utk kita.
Sebelum dtg perintah Sembahyang, para Sahabat dididik oleh Rasulullah SAW supaya cinta & takut kpd Tuhan.Macam org gila bayang, merindui org yg dicintai. Begitulah keadaan para Sahabat.Bila Rasulullah bawa perintah Solat, itu bagaikan peluang "bertemu" dgn Tuhan (Kekasih Agung).Solat itu bagai "rehat" bagi para Sahabat; peluang melepaskan rindu dendam, mengadu kpd Tuhan.Malangnya, kini kita tak lagi rasa demikian.

Khusyuk
Khusyuk itu adalah hubungan hati dgn Tuhan melelui pelbagai rasa (cinta takut, rindu, hamba...dsb).Khusyuk itu menjadi tenaga dalaman yg mendorong kita berbuat kebaikan & mencegah kejahatan.Tanpa khusyuk, solat itu berat (utk dilakukan). Solat itu bertujuan utk mengekalkan khusyuk. Solat bukan bertujuan utk dapatkan khusyuk. Rasa khusyuk itu dibawa dalam solat utk diperkuatkan kembali. Khusyuk dibina melalui didikan & ilmu mengenai Tuhan & diperkuat serta dikekalkan oleh Solat. Ibarat bateri yg dipakai selalu, kekuatannya berkurangan. Maka kena charge utk kuatkan kembali bateri. Begitu juga dgn hubungan hati dgn Tuhan. Pelbagai cabaran & hal2 dalam kehidupan yg akan mengalihkan tumpuan kita lantas mengurangkan rasa khusyuk itu. Kerana itu kita mesti Sembahyang awal waktu. Kalau tangguh2kan Solat, nanti kekuatan Khusyuk habis (sebelum sempat charge balik).
Org yg sentiasa khusyuk tak buat dosa.Sebab itu Solat dikatakan mencegah kemungkaran.Orang yg cintakan Tuhan (khusyuk) akan cintakan juga makhluk Tuhan. Maka terbentuklah pelbagai kebajikan & ibadah >> Solat adalah ibu segala ibadah.


PUASA
Dalam hati manusia,fitrah & nafsu berebut nak kuasai hati. Hanya satu saja yg dapat kuasai hati.
Bila nafsu kuat, fitrah lemah. Bila fitrah kuat, nafsu lemah. Utk lemahkan nafsu, nafsu itu perlu dikekang.Puasa berfungsi utk kekang nafsu.


ZAKAT
Zakat menyucikan harta kita kerana terdapat hak2 org lain.
Zakat memupuk kasih sayang sesama insan.




HAJI Kemuncak ibadah.
Kalau Solat itu mengekalkan khusyuk, Haji pula memuncakkan khusyuk itu.
Dgn haji, hubungan hati kita dgn Tuhan memuncak. Kalau tak, kita hakikatnya tak buat haji.
Bila hubungan hati dgn Tuhan memuncak, itulah haji mabrur.Kalau dpt haji mabrur, terdapat perubahan +ve pada`diri, bukan sekadar dalam ibadah, tapi luar ibadah. Aktiviti kehidupan berlandaskan syariat.Tidak lagi seperti dulu ~ sekerat; ibadah ikut syariat tetapi aktiviti kehidupan mengikut sistem sekular tajaan barat.Lepas haji, mrk yg dapat haji mabrur akan buat segala2 kerana Tuhan, mengikut sistem Tuhan.Kenapa dikatakan kemuncak? Haji melambangkan pengorbanan ~ peristiwa/sejarah Nabi Ibrahim. Buat Haji tanpa mengambilkira sejarah Nabi Ibrahim akan menjadikan haji yg dibuat itu tanpa roh. Apa yg kita korbankan? Harta, perasaan, jiwa raga... & kemuncaknya nyawa.

Haji Sebagai Pengorbanan
Cinta kpd Tuhan menuntut pengorbanan ~ bukti cinta kpd Tuhan.Berkorban bermakna terkorban ~ kita terseksa dgnnya. Sejauh mana kita berkorban (sanggup terseksa kerana Tuhan) itulah ukuran nilai cinta kita kpd Tuhan. Dalam haji juga ada`pengorbanan nyawa (kisah Nabi Ibrahim & Nabi Ismail). Pengorbanan nyawa adalah kemuncak pengorbanan & kemuncak cinta kpd Tuhan.

Syahid
Kemuncak Islam adalah korbankan nyawa ~ syahid. Itulah (kemuncak) penghujung Islam.
Org Islam yg tak bercita2 mati syahid itu tak sempurna Islamnya. Islam sampai kpd kita atas tumpahan darah para Sahabat & pejuang2 Islam. Akhir zaman, kita yg nak menerajui kebangkitan Islam juga mesti menempuh pengorbanan sebegitu. Semua yg hidup menempuh mati. Mati yg terbaik adalah syahid. Mati itu peristiwa hebat & dahsyat. Sakit bukan main, diganggu setan pula. Tapi syahid itu nikmat. Tika ditanya Tuhan kehendak mereka, para syuhada meminta utk syahid berulangkali. Ketika sakarat, Tuhan buka hijab; bau2an syurga & nikmat2 yg tak terhingga. Tak rasa sakit dah. Macam kena bius. Di Mahsyar nanti, bighairi hisab pula. Syahid ini lambang kasih syg Tuhan.

Kisah Nabi Ibrahim
Ketika Nabi Ibrahim diperintah Tuhan hantar Siti Hajar ke lembah Bakkah & tinggalkan.
Kerana mereka org Roh, mrk dapat terima dgn baik perintah Tuhan kerana yakin Tuhan akan bela.Kalau org akal, tak dpt terima ~ cuba di lojik2an. Air zam2 terbit ketika Siti Hajar berlari2 antara Sofa & Marwa. Bila ada air, burung2 berlegar2. Tanda ada air. Nampak oleh kafilah2 & mrk jumpa Siti Hajar. Mrk minta izin tinggal di situ. Dari keturunan Siti Hajarlah lahir Rasulullah SAW. Siti Hajar adalah ibu kpd Nabi2 bangsa Arab (Siti Sarah ibu kpd Nabi2 bangsa Yahudi).



AMALAN2 HATI DALAM HAJI

WUKUF
Maksud wukuf berhenti
Bila wukuf di Arafah, bukan saja badan kita “berhenti” utk berada di Padang Arafah, hati kita juga kena “berhenti” ~ berhenti drpd merasakan hal2 dunia spt rindu ahli keluarga, risau perniagaan yg ditinggalkan...dsb. Kena isi dgn rasa2 khusyuk, seboleh2nya selama kita “berhenti” (berada) di Arafah.

Sebaik2 amalan wukuf adalam bermusyahadah ~ seolah2 kita dpt melihat Tuhan dgn mata hati kita. (melihat dgn rasa ~ hati itu merasakan Tuhan ada, hadhir, wujud memantau kita...dsb).
Sejauh mana kita merasakan rasa2 berTuhan ini bergantung kpd bersihnya hati kita. Bagi hati yg hitam pekat, tak rasa langsung kewujudan Tuhan. Bagi yg hatinya ada tompok2 hitam, rasa2 ini “kabur”. Bagi yg hati bersih, terasa sungguh Tuhan memantau kita.Bagi yg tak dapat bermusyahadah, perlu kpd muraqabah ~ yakin Tuhan melihat kita. Sekurang2nya perlu begini.
Perlu bermusyahadah atau muraqabah sekurang2nya seketika waktu kita berwukuf.

IHRAM
Apa yg kita pakai memberi kesan kpd hati.
Pakaian glamour (branded, fashionable...) akan memberi kesan kpd hati ~ menyuburkan sifat2 mazmumah dalam diri kita.Pakaian yg simple, kita kurang rasa glamour ~ mengurangkan sifat2 mazmumah.Terutamanya bila kita berpakaian Islam, kita akan semakin kurang rasa nak buat dosa ~ takkan nak pergi disco bila berkopiah, bertudung labuh?

Bila tanggalkan pakaian yg glamour2 utk pakai ihram, kita tanggalkan kesombongan kita.
Org yg sama akan berubah perangai bila memakai ihram. Pakaian ihram yg simple melambangkan hakikat diri kita ~ dhaifnya, hinanya diri kita.Warna putih ihram juga melambangkan kesucian.

MELONTAR
Melontar melambangkan kita melontar, membuang, mazmumah kita ~ membuang setan dari diri kita.
Seolah2 setiap batu itu melambangkan ciri2 mazmumah kita (sombong, ujub...etc.). Kalau boleh senaraikan 63 jenis mazmumah ~ sejumlah batu2 yg kita lontar.
Senaraikan semua mazmumah kita. Paling atas di senarai letakkanlah sombong kerana sombong itu ibu kejahatan. Iblis jatuh kufur kerana sifat sombongnya.

QURBAN
Melambangkan pengorbanan cinta dunia & kemuncaknya pengorbanan nyawa.
Latihan menumpahkan darah seolah2 satu hari nanti kita akan bersedia menumpahkan darah kita (korban nyawa) demi Tuhan.
Carilah binatang qurban yg paling bagus sampai kita rasa seronok dgn binatang yg cantik (gebu, lawa...). Bila dtg rasa “sayang” kpd binatang itu, kita korbankan ~ tanda kita korbankan cinta dunia ini.
Kalau kita korbankan binatang yg paling murah, lekeh ~ kita masih cinta dunia. Kita takkan rasa susah nak korbankan sesuatu yg kita tak sayang.

TAWAF
Amalan tawaf adalah tradisi org Arab.
Cerita Siti Fatimah “tawaf” keliling Sayidina Ali ~ melambangkan rasa hormat kpd Sayidina Ali, menagih keampunan, rasa cinta dari Sayidina Ali (yg ditawaf).
Kita pun kena merasakan rasa2 sebegitu (hina diri, berharap...) terhadap Tuhan bila kita tawaf di Baitullah.

SAEI
Iktiqad sungguh2, nak ikut perintah Tuhan & tinggal laranganNya. Sebagaimana bersungguhnya Siti Hajar cari air.


SAFAR
Ketika bermusafir, hati kena rasa lemah, tak mampu ~ nasib diserah bulat2 kpd Tuhan.
Walaupun perancangan perlu dibuat (syariat perlu dilaksanakan), hati kena bergantung bulat2 dgn Tuhan.

ZIARAH
Ziarah tempat2 bersejarah; bayangkan susah jerih, pahit maung para Sahabat berjuang bermati2an menegakkan Islam.

Assignment para Sahabat adalah perang. Susahnya. Sebelum perang, kena cari dana dulu, nak sediakan kelengkapan perang.Dgn ziarah maqam2, tempat2 bersejarah, moga2 terbangunlah semangat jihad kita.

Nota: Gunung Uhud dimuliakan dgn keberadaan jasad Sayidina Hamzah di situ.


CONCLUSION
Dgn amalan haji, kita berpeluang memuncakkan hubungan kita dgn Tuhan ~ memuncakkan mahmudah kita, memuncakkan semangat jihad, memuncakkan pengorbanan (dimulakan dgn mengorbankan mazmumah) diri kita.Moga2 kita akan menjadi pejuang yg lebih baik, berkorban habis2an menagih janji Tuhan utk berlakunya kebangkitan Islam kali ke 2 ini.

Positive thinking



There was a blind girl who hated herself because she was blind , She
hated everyone , except her loving boyfriend , He was always
there for her , She told her boyfriend , ( If I could only see
the world , I will marry you )

كان هناك بنت فاقدة البصر ، كَرهتْ نفسها لأنها كَانتْ عمياءَ ، وكرهت كُلّ شخص في الدنيا ، ماعدا خليلِها المحبِّ ، وهو الذي كَانَ دائماً بقربها .
أخبرتْ الفتاة خليلَها : فقط إذا تمكنت أَنْ أَرى العالم ، فسَأَتزوّجُك
*********

One day , someone donated a pair of eyes to her , When the bandages came off , she was able to see everything , including her
boyfriend.
في أحد الأيام تبرع شخص ما بزوج من العيونِ إليها ، وعندما تم إزالة الضمادات ، أصبحت الفتاة قادرة على رُؤية كُلّ شيءِ ، بما في ذلك حبيبها ..!!!
*********

He asked her : (Now that you can see the world , will you marry me ?)
The girl looked at her boyfriend and saw that he was blind too , The sight of his closed eyelids shocked her , She hadn't expected that , The thought of looking at them the rest of her life , led her to refuse to marry him.
سَألَها : (الآن بما أَنْ بإمكانك أن تَشاهدي العالمَ ، هَلْ ستَتزوّجُينني) ؟ ' نَظرتْ البنتُ إلى خليلِها وكانت مفاجأة لها أنه كَانَ أعمى ، وجفونِه المُغلقةِ صَدمتْها ، وهي التي ما كَانت لتتوقع ذلك ، وفكرت بأنها ستقضي بقية حياتها إلى جواره ؟؟؟ مما دفعها لرفْض الزَواج به.
*********



Her boyfriend left in tears , Days later wrote a note to her saying :
( Take good care of your eyes , my dear , for before they were yours , they were mine )
تَركَها باكياً وبَعْدَ أيام كَتبَ إليها مُلاحظة : ( رجاءً إعتني كثيراً بعينيِكَ يا حبيبتي ، فقد كانتا عيناي من قبل )
*********
This is how the human brain often works , when our status changes ,
Only a very few remember what life was like before , and who was always by their side in the most painful situations .
هكذا دماغ الإنسان يَعْملُ في أغلب الأحيان ، عندما تَتغيّرُ منزلتنا ، فقط القليل جداً يَتذكّرُ ما كانت حياتنا قبل ذلك ، وكيف كنا دائماً إلى جانبِهم في الحالاتِ الأكثر ألماً .
*********
Life Is a Gift of ALLAH
الحيــــــــــــــاة هديــــــــــة الله
*********

Today before you say an unkind word - Think of someone who can't
speak.
من اليوم وقبل أن تتلفظ بأي شيء غير لطيف ، فكر بالذين لا يستطيعون الكلام ..!!!
*********

Before you complain about the taste of your food - Think of someone
who has nothing to eat.
وقبل أن تنتقد الطعام الذي تتذوقه ، فكر بمن ليس لديهم شيء يأكلونه ...!!!
*********



Before you complain about your husband or wife - Think of someone
who's crying out to ALLAH for a companion.
وقبل أن تنتقد زوجتك أو زوجك ، فكر بمن يتضرع إلى الله للحصول على زوج أو زوجة ..!!!
*********

Today before you complain about life - Think of someone who went
too early to heaven.
وقبل أن تعترض على الحياة فكر بمن سبقك مبكراً إلى السماء ..!!!
*********

Before whining about the distance you drive Think of someone who
walks the same distance with their feet.
وقبل أن تشكو من طول المسافة التي تقودها بسيارتك ، فكر بمن يقطعون نفس المسافة على أقدامهم .!!!
*********

And when you are tired and complain about your job - Think of the
unemployed, the disabled, and those who wish they had your
job.
وعندما تتعب وتشكو من عملك ، فكر بمن ليس لديه وظيفة مثل وظيفتك وعاطل عن العمل ..!!!
*********

And when depressing thoughts seem to get you down - Put a smile on
your face and think: you're alive and thank's ALLAH.
وعندما تبدأ أفكارك بإحباطك ، أرسم إبتسامة على وجهك وفكر بأنك ما زلت حياً وأشكر الله على نعمه كلها .!!!

JANGAN MENCARI TERLALU “SEMPURNA”

JANGAN MENCARI TERLALU “SEMPURNA”

Jika kamu memancing ikan……
Setelah ikan itu terlekat di mata kail……
Hendaklah kamu mengambil ikan itu……
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula kedalam air begitu sahaja…….
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya……
Ketajaman mata kail kamu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup……

Begitulah juga……

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang ……
Setelah ia mulai MENYAYANGI kamu……
Hendaklah kamu MENJAGA hatinya……
Janganlah sesekali kamu terus MENINGGALKANNYA begitu saja……
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu……
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia masih mengingati kamu……

Jika kamu MENADAH air biarlah berpada……
Jangan terlalu berharap pada takungannya dan menganggap ia begitu teguh……
Cukuplah sekadar untuk KEPERLUANMU sahaja……
Kerana apabila ia mulai RETAK ….tidak sukar untuk kamu menampal dan memperbaikinya semula……
Dan bukannya terus dibuang begitu sahaja……

Begitulah juga……

Jika kamu sedang memiliki seseorang…. TERIMALAH dia seadanya……
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan mengganggapkan dia begitu istimewa……
Anggaplah dia manusia biasa……
Kerana apabila dia melakukan KESILAPAN …. tidaklah sukar untuk kamu MEMAAFKANNYA dan MEMBOLEHKAN hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhir hayat
Dan bukannya MENGHUKUMNYA dan MENINGGALKAN dia begitu sahaja kerana kamu merasa terlalu kecewa dengan sikapnya
Lalu semuanya akan menjadi TERHENTI begitu sahaja……


Jika kamu MEMILIKI sepinggan nasi……
Yang kamu pasti baik untuk diri kamu……
Yang MENGENYANGKAN dan BERKHASIAT ……
Mengapa kamu berlengah lagi? Cuba mencari makanan yang lain……
Kerana terlalu ingin mengejar KELAZATAN ……
Kelak, nasi itu akan BASI sendiri dan kamu sudah tidak boleh menikmatinya lagi……
Kamu akan MENYESAL ……

Begitulah juga……

Jika kamu telah bertemu dengan seorang INSAN ……
Yang kamu pasti boleh membawa KEBAIKAN kepada dirimu……
MENYAYANGIMU …. MENGASIHIMU ….dan MENCINTAIMU ….
Mengapa kamu berlengah lagi?
Cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain……
Terlalu mengejar KESEMPURNAAN ……
Kelak, dia akan BERJAUH HATI dan kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain……
Kamu juga yg akan MENYESAL dan tidak ada gunanya lagi……

Oleh itu janganlah kita terlalu mengejar KESEMPURNAAN kerana ia bukanlah faktor utama KEBAHAGIAAN yang sempurna, sedangkan jika kita boleh memaafkan KESILAPAN orang yang kita sayang dan akur dengan KELEMAHANNYA sebagai manusia biasa serta BERSYUKUR dengan apa yang kita sudah MILIKI …kita akan BAHAGIA, BAHAGIA dan terus BAHAGIA …itu lebih BERMAKNA !

“Begitu hidup ini tiada yang abadi yg patah Kan tumbuh yang hilang Kan berganti, namun yang berganti tidak mungkin sama seperti yang hilang”

Wednesday, October 7, 2009

Kelantan Haramkan Purdah?





Terkejut baca Sinar Harian pagi ni.. "Kelantan haramkan purdah!" KiTTuN dah 14 thn berniqab mana boleh nak buka niqab senang2 jer. Mustahil rasanya kalau diarahkan keluar rumah tanpa niqab. Ibarat berbogel rasanya. Apa yg paling diharapkan jgn lah org yg berniqab di COP sebagai pemberontak & penjenayah. Kami dah terbiasa berniqab tanpa niqab amat jelek rasanya. Errmmm... harapnya jangan lah sampai kuar fatwa purdah di haramkan 100%.

KOTA BHARU - Kerajaan Negeri akan mengharamkan pemakaian purdah sekiranya ia boleh mengancam keselamatan dan ketenteraman awam, Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata semalam.

:Katanya, beliau sudah lama menyebut bahawa Islam hanya minta perempuan tutup aurat dan tidak pernah menyebut mengenai tutup muka atau berpurdah.

:“Sebelum ini saya hanya menyebut fasal tutup aurat, macam kita nak sembahyang, nak pergi ke masjidil haram. Pakai macam kain sembahyang yang kita panggil telekung,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di pejabatnya, semalam.

:Beliau diminta mengulas cadangan Syeikh Al-Azhar, Mohammed Sayyed Tantawi untuk mengharamkan pelajar perempuan yang memakai purdah daripada memasuki institusi-institusi pendidikan di bawah universiti Al-Azhar.

:“Islam menuntut perempuan tutup aurat, tidak perlu tutup muka. Cuma saya tidak kata haram yang tutup muka itu. Tetapi pada masa sekarang sabotaj banyak, polis tidak kenal lelaki atau perempuan yang pakai tudung ini, terutama di negara-negara yang banyak letupan bom. Kalau kena Kelantan pun saya kata haram kalau pakai purdah,” katanya.

:Menurut laporan akhbar bebas Al-Masry Al-Youm, langkah pengharaman itu dipercayai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membendung manifestasi Islam yang dianggap ultra-konservatif di Mesir.:

:Langkah itu juga berdasarkan faktor keselamatan. Walaupun majoriti wanita Mesir memakai tudung, hanya segelintir memakai purdah atau dikenali sebagai niqab yang menutup muka dan lebih kerap ditemui di Arab Saudi yang mengamalkan ajaran Wahabi.

:Kebanyakan ulama berpendapat purdah tidak wajib tetapi hanyalah adat resam yang diamalkan oleh masyarakat Arab Badwi sebelum kedatangan Islam.

:Tantawi akan mengumumkan dan mengeluarkan arahan itu tidak lama lagi bagi mengharamkan pelajar perempuan yang memakai niqab daripada memasuki sekolah-sekolah Al-Azhar.

:Dalam perkembangan lain, Nik Abdul Aziz berkata, parti itu sedia mengkaji cadangan supaya parti-parti yang bergabung dalam Pakatan Rakyat (PR) didaftar sebagai satu gabungan yang sah seperti Barisan Nasional.

:“Itu masalah teknikal dan boleh dilakukan jika keadaan dan undang-undang memerlukan kita berbuat demikian,” katanya kepada pemberita di pejabatnya di Kota Darulnaim di sini, semalam .

:Nik Aziz berkata, Pas berpengalaman dalam gabungan parti pembangkang lain sebelum ini dan soal ada antara gabungan PR dikatakan tidak sefahaman boleh dibincangkan semula.

:“Jadi, tidak timbul soal Pas tidak boleh bekerjasama dengan DAP kerana mempunyai dasar parti yang berlainan. Sekarang pun dah berkempen bersama, kita boleh buat itu, terserah pada kepimpinan Pusat,” katanya


Ibu Tumpang




Ibu tumpang adalah fenomena yang masih baru diperkatakan di negara kita. Namun di luar negara terutamanya Amerika dan Eropah fenomena ibu tumpang sudah menjadi satu pekara biasa. Kadar permintaan ibu tumpang amat tinggi diatas permintaan pelanggan pasangan yang kurang upaya mendapatkan anak, dan juga dari alasan lain.




Perkhidnatan ibu tumpang boleh didapati dimana mana buku yellow pages mahupun web site di internet. Biasanya perkhidmatan ini diatur oleh agensi agensi secara sah. Agensi ini mengatur dari awal dari segi pengiklanan dan menyimpan data data pengurusan kesihatan dan undang-undang pada ibu terbabit dan pelanggan sehinggalah proses melahirkan anak tersebut. Kira kira sejumlah wang yang besar sepuluh ribu dollar sehingga seratus ribu dollar diperlukan bagi yuran kontrak dan pembiayaan kesihatan ibu tumpang semasa mengandung.




Ibu tumpang kebanyakannya terikat dengan kontrak terbabit akan melepaskan anak yang dikandungnya sembilan bulan mengikut perjanjian. Kenapa wujudnya ibu tumpang ini ? dalam era milenium baru manusia sudah berada tahap yang maju sehinggakan boleh menjalankan proses kelahiran mengikut kehendak masing-masing. Proses kelahiran ibu tumpang adalah sama ada melalui sperma pelanggan dengan ovum ibu tumpang sendiri, dan juga pemindahan embrio kedua pasangan pelangan tersebut. Secara jelasnya rahim atau tempat bayi mendapatkan makanan ibu semasa dalam perut telah dijadikan sebagai bahan kilang atau sewaan. Atau secara kias nya kilang yang menghasilkan barangan iaitu anak tadi. Dalam hal ini tidak pula menjadi kesalahan bagi kebanyakan negeri di Amerika. Ibu tumpang pula terdiri dari wanita yang menopaus mahupun yang subur. Kebanyakannya terdiri daripada kawan ataupun saudara rapat sama ada adik beradik mahupun nenek tua.




Pemilihan ibu tumpang adalah berdasarkan kesihatan yang optimum untuk mengandung sehingga melahirkan. Selain kesihatan faktor lain juga diambil kira pada ibu tumpang tersebut dari segi persekitaran rumah, pemakanan dan juga penyakit genetik keluarga. Namun ada ibu tumpang menghadapi masalah pada pengurusan dan selepas melahirkan. Kes kes ibu tumpang hadir dalam pelbagai bentuk dan cara diantaranya ialah syarat kontrak yang tidak berperikemanusiaan, dan kesihatan dan emosi ibu tumpang selepas melahirkan. Kebanyakan urusan ibu tumpang bekenaan hal kesihatan mahupun perjanjian dijalankan oleh agensi terlibat. Agensi ini biasanya diketuai oleh para pakar dalam kedoktoran dan juga peguam ahli undang-undang. Pengguna ibu tumpang terdiri dari pelbagai pasangan yang tidak mampu atau keupayaan melahirkan anak.




Ini jelas bagi wanita yang tidak mempunyai rahim yang kuat, tiub falapio, dan sebagainya. Terdapat juga lelaki yang mati pucuk sangup menerima anak isterinya dengan sperma lelaki lain dalam bank sperma, dan selain itu juga terdapat juga lelaki dan perempuan yang tidak mahu kahwin tapi mahu anak dari benih sendiri.dan ada juga pasangan gay atau lesbian yang sudah berkahwin di Amerika yang inginkan anak dengan menggunakan proses ini. Ibu tumpang yang berkeupayaan membesar dan melahirkan anak untuk mereka. Selepas kelahiran anak tersebut ibu tumpang tersebut akan sedia melepaskan pada ibu bapa tadi. Dan anak tersebut akan dibesarkan oleh keluarga yang membayar kontrak tadi. Proses penyewaan rahim dari ibu tumpang boleh dilihat melalui pelbagai cara yang komplek diantaranya ialah: (IVF; in vitro fertilazation), persenyawaan bayi tabung uji Terdapat dalam empat cara yang asas yang berlaku diantara pasangan namun boleh dijadikan lebih spesifik lagi.




Contohnya bagi gay, lesbian dan yang tidak mahu kahwin.



1. sperma suami dipindahkan kepada ibu tumpang. Sperma ini bersenyawa dengan ovum ibu tumpang ,ini bermakna anak yang di kandung oleh ibu tumpang adalah anaknya sendiri hasil penzinaan dengan lelaki orang lain dengan persetujuan ketiga pihak, ibu tumpang agensi dan pelanggan.



2. sperma lelaki dan ovum pasangan disenyawakan di dalam makmal dan embrio yang terbentuk akan dilekatkan di rahim ibu tumpang bagi meneruskan proses pembesarannnya. Sungguhpun nampak kebaikan dalam proses kedua ini namun anak tetap keliru pada siapakah ibu nya, benarkah ovum ibu yang tersenyawa.



3. Proses ketiga lebih kurang sama dengan proses pertama cuma ovum diperolehi dari bank ovum. Dan persenyawaan ini menghasilkan embrio seterusnya akan di besarkan dalam rahim ibu tumpang.



4. Proses empat rahim akan disi embrio dari lelaki gay atau perempuan lesbian yang mana sudah tentu tidak boleh melahirkan anak.



Sperma dan ovum dari mereka akan di senyawakan dengan sperma dan ovum bank. Kadangkala bayi yang dilahirkan tidak cukup bulan . bayi yang separa matang kadangkala berumur 26 minggu berbeza dengan tarikh sebenar 40 minggu. Ini menambahkan kos kerana pengjagaan bayi premature adalah amat tinggi. Hospital di Malaysia sendiri mengenakan kos pengjagaan bayi premature antara 10000-15000 sebulan. IVF juga memberi jalan untuk pasangan yang inggin memilh baka yang baik. Contohnya pemilihan sperma orang yang bijak, ini akan menimbulkan sikap diskriminasi pada sesuatu manusia yang tidak berkebolehan tinggi. Diskriminasi ketas manusia sesama manusia adalah perbuatan yang tidak beretika. Proses IVF pada ibu tumpang juga tidak menunjukan keperluan perubatan tetapi memenuhi nafsu kehendak manusia. Dimana sikap manusia itu sendiri meninggalakan cara yang nature kepada satu cara yang pelik.



Dalam perjanjian , kontrak digunakan bagi kebanyakan agensi ibu tumpang . kontrak terkandung persetujuan pasangan untuk membayar perbelanjaan semasa mengandung dan semasa kelahiran anak. Yuran untuk mendapatkan ibu tumpang amat mahal diantara sepuluh ribu sehingga seratus ribu dollar setiap kali mengandung. Ibu tumpang pula setuju untuk mengandungkan anak dengan sperma lelaki atau pun pasangan yang telah fertilized embrio persenyawaan luar. Ibu tumpang juga setuju untuk melupakan hak pengjagaannya kepada bayi dan menyerahkannya kepada pasangan tersebut. Dan kebanyakannya banyak wang diberikan pada ibu tumpang selepas kelahiran anak. Kehidupan ibu tumpang dan perbelanjaan perubatan biasanya di beri semasa ibu tumpang mengandung.



Walaupun kebanyakan perjanjian ibu tumpang tidak bermasalah semasa dibuat selalunya ia timbul ia timbul seperti perniagaan kanak-kanak. Ini disebabkan konsep ibu tumpang yang dinggap baru, terdapat beberapa undang undang dan peraturan baru di Amerika yang mempertimbangkan kontrak ini. Se setengah negeri di sana mengangap kontarak ibu tumpang adalah sah. Mahkamah juga tidak selalunya memohon komitmen ibu tumpang untuk melepaskan anak kandungannya kepada pasangan yang membiayainya. Bagi negeri yang menghalang kontrak lebih sukar untuk memutuskan hak yang sepatutnya. Undang-undang keluarga mempertimbangakan apa yang baik. Dengan kerana itu hakim akan pertimbangkan hubungan ibu secara biologi kepada bayi dalam menyelesaikan permasalahan ibu tumpang. Hukum perundangan dalam US superreme court juga kurang jelas pada masalah yang timbul pada konrak ini. Keputusan penggunaan ibu tumpang yang dibuat adalah secara peribadi dan sulit. Walaubagaimanapun sekali keputusan dibuat sesetengah isu mengenai perubatan dan keewangan perlu dipertimbangkan.



Dalam pemilihan ibu tumpang beberapa pekara yang diambil kira seperti; Adakah keupayaan ibu tumpang itu sihat dan bebas dari penyakit? - Adakah ibu tumpang itu mempunyai bahan genetik yang sesuai untuk melahirkan anak pasangan tersebut - Adakah perasaan ibu tumpang itu stabil emosi dan fizikal semasa dan selepas mengandung - Bagaimana keadaan persekitaran ibu tumpang dalam keadaan mengandung - Adakah ibu tumpang mempunyai penyakit genetik keturunan yang mungkin mendatangkan kesan pada bayi. Pasangan tersebut perlu mempertimbangakan? - Kewangan dan hubungan sentiasa terjalin - Perasaan menerima secara emosi dan psikologi untuk membesar anak nanti tanpa rasa perasaan yang berlainan. - Bersedia menunjukan persekitaran yang baik untuk anak nanti Adakah perhubungan baik terjalin antara ibu tumpang dan pasangan tersebut.



Sesetengah pasangan memilih untuk mendampingi ibu tumpang semasa dan selepas kelahiran bayi. Manakala sesetengah pasangan langsung tidak mengambil tahu tentang anak yang bakal dilahirkan hanya sejumlah wang yang diserahkan pada ibu tumpang. Namun selalunya kebanyakan ibu tumpang akan menyerahkan anak yang dikandungnya kepada pasangan tesebut. Sama seperti yang disebut dalam perjanjian kontarak. Seperti yang telah kita ketahui ibu tumpang ini juga seorang ibu yang mempunyai perasaan tehadap anak yang telah dikandungnya selama sembilan bulan sepuluh hari. Banyak pandangan telah diberikan keatas fenomena yang terjadi pada kes ibu tumpang ini. Ada yang mengangap proses ibu tumpang harus lah diharamkan kerana ia menggangu proses semulajadi kelahiran kanak-kanak. Secara fitrah manusia yang dilahirkan akan melalui keadaan air mani bapa (sperma) dan ibu (ovum ) melaui proses istimta ataupun lebih dikenali sebagai persetubuhan. Hasil dari persetubuhan ibu dan bapa yang sah tadi akan mengghasilkan persenyawaan sperma dan ovum lalu terbentuk embrio dan melekat pada rahim. Persetubuhan kedua ibu bapa yang sah akan membentuk anak yang dihasilkan melalui proses kasih sayang kedua ibu bapa. Kini ia sudah berubah anak yang dilahirkan adalah hasil ekperimentasi makmal dan bukannya secara lumrah manusia. Sperma yang di senyawa dengan ovum di dalam tabung uji akan diplih dan ibu tumpang pula di gunakan untuk meneruskan proses pembesaran anak itu.



Dalam proses baru ini ibu tumpang samalah seperti pelacur dimana dibayar rahimnya untuk membesarkan anak tadi. Sungguhpun ramai berpendapat ibu tumpang adalah pekerjaan murni namun kita tidak boleh lari dari hukum tuhan yang begitu jelas mengatakan setiap percubaan yang memasukan sperma lelaki lain yang bukan suami adalah perbuatan zina. Namun dalam konteks ini kita lihat kebanyakannya warga Amerika tidak berpegang kepada hukum asal. Para saintis, doktor mahupun peguam hanya mengikut hukum akal. Ini dapat dilihat dimana ibu tumpang telah dijadikan satu percubaan dan kini dibenarkan. Dari hal kesihatan yang mungkin wujud pada ibu tumpang juga akan menjadi satu permasalahan lain. Ibu tumpang juga adalah manusia, walaupun penilaian terpeinci telah dilakukan namun sesetengah ibu juga mungkin menghadapi penyakit genetik keluarga yang mana akan memberi kesan pada anak tersebut. Sebagai contohnya penyakit alahan darah , hemofilia mahupun leukimia. Penyakit alahan seperti ini akan menggugat anak bakal dilahirkan ini kerana peredaran darah antara anak dan ibu tumpang akan berlaku. Begitu juga tabiat sampingan ibu tumpang yang kemungkinan meminum arak dan menghisap rokok mahupun dadah dan pil akan juga mempengaruhi tabiat anak yang dilahirkan.



Selain ibu tumpang anak persenyawaan in vitro juga kemungkinan membawa penyakit penyakit pada ibu tumpang. Sama sepeti patogen yang memasuki badan embrio berkemungkinan tidak dipastikan benar bebas dari kuman dan virus yang mana akan mengubah serba sedikit genetik bayi. Disamping sebab kesihatan emosi ibu tumpang juga harus diketahui sama ada ia benar ikhlas atau pun terpaksa menjadi ibu tumpang. Emosi yang tidak stabil akan menggangu emosi anak yang dikandung. Selain itu ibu tumpang juga harus diberikan rawatan sepenuhnya sebelum mengandung dan selepas mengandung. Ibu tumpang yang sakit melahirkan anak mungkin akan terbawa bawa menyebabkan emosinya terus terganggu. Tambahan lagi anaknya itu akan diberikan pada orang, setiap ibu mempunyai perasaan yang tersendiri dan tidak pernah ada ibu yang tidak menyayangi anaknya.



Wang bukanlah merupakan penyelesaiaan kepada penyakit tersebut. Kasih sayang ibu pada anak yang dikandung adalah melebihi dirinya sendiri. Ini akan mengakibatkan perasaan ibu tumpnag tersebut terganggu. Dari perspektif masyarakat dan agama serta pandangan orang ramai mungkin akan memberikan pendapat yang berbeza. Namun kebanyakan ibu tumpang akan merasa tertekan kerana kandungan yang dikandunganya selama sembilan bulan itu akan berpisah denganya. Ianya datang terutama sekali dari masyarakat yang sedia tahu apa yang berlaku, mengapa berlaku dan masyarakat akan mula menyisih ibu tumpang kerana perbuatanya mungkin dianggap zalim kerana sanggup menyewakan rahim kepada pasangan lain untuk mendapatkan wang. Masyarakat Amerika cuma mengagap ibu tumpang itu bermoral jika tiada wang dilibatkan contohnya keikhlasan ibu tumpang tanpa perlu wang mahupun perjanjian. Bagi masyarakat Islam sudah jelas hukumnya akan konsep zina tetap berlaku. Ini bermakna setiap perbuatan mengandungkan anak orang lain adalah haram dan berdosa. Pasangan yang tidak uapaya mendapat anak wajib redha atas apa yang di tentukan oleh takdir tuhan. Bagi masyarakat cina mereka mementingkan kebahagiaan dan menggalakkan pengambilan anak angkat. Seharusnya masyarakat peka akan tiap kes kes yang timbul akibat ketidakupayaan ini dan menyelesaikan masalah dengan cara yang terbaik.



Sebagai contoh umat Islam yang mana setiap masalah dapat diatasi. Contohnya bagi suami yang tidak upaya isteri boleh meminta cerai darinya dan bernikah dengan lelaki lain agar tidak berlaku penzinaan. Begitu juga isteri yang tidak upaya suami boleh poligami. Ini kerana Islam menyuruh memelihara keturunan. Setiap keturunan yang lahir kebumi perlu tahu siapa ibu kandungnya dan siapa bapanya. Bagi anak ibu tumpang ibu kandung adalah ibu tumpang manakala ibu genetik ibu pasangan tersebut. Maka di sini tidak terdapat pemeliharaan keturunan boleh dikata sifat rasional manusia anak akan keliru akan keturunannya. Perasaan ibu, anak, ibu bapa genetik harus diambil kira juga tidak semua pekerjaan itu di sertakan dengan niat yang ikhlas ada juga yang terdesak oleh keaadaan. Ibu tumpang disini dapat kita lihat terdesak pada keewangan dan pasangan kontrak pula melihat kanak-kanak jiran dan kawa-kawan dan timbul keingginan mempunyai anak. Namun tidak dapat dipastikan kasih sayang mereka pada anak tersebut sudah pasti terselit perasaan tidak percaya dan tidak puas hati. Dan anak tersebut mungkin akan terbiar sama seperti anak-anak lain di barat.



Kesimpulan yang dapat kita perolehi proses kelahiran ibu tumpang bukanlah suatu proses yang bagus dalam penyelesaian masalah mandul. Pelbagai masalah etika yang akan timbul dan sukar ditangani. Di dalam mempersoalkan relevan ataupun tidak bagi penggunaan ibu tumpang melalui pandangan beberapa tokoh etika hubungkaitkan dengan penggunaan ibu tumpangan. Ada tokoh etika bersetuju dalam penggunaan ibu tumpang ini dan ada yang tidak. Antaranya yang bersetuju dengan penggunaan ibu tumpang ini ialah Aristotle. Dalam pernyataannya "A good life for man is a life of happines" yang bermaksud kehidupan yang baik bagi manusia ialah kehidupan yang bahagia. Secara tidak langsung Aristotle menyokong penggunaaan ibu tumpang kerana bagi beliau beranggapan kehidupan yang baik dan sempurna adalah kehidupan yang bahagia.



Ini memberi maksud yang lain bahawa pasangan yang tidak boleh mendapatkan anak secara semulajadi boleh menggunakan perkhidmatan ibu tumpang bagi mencapai kebahagiaan mereka di dalam mencapai kehidupan yang baik dan sempurna di dunia ini. Tokoh etika yang tidak bersetuju dengan penggunaan ibu tumpang ini pula Zeno. Beliau mengemukakan konsep Predestination iaitu takdir dimana berpuas hati dengan segala apa yang ada .Konsep ini adalah menyamai dengan konsep Qanaah ataupun lebih dikenali sebagai konsep redha. Islam melarang umatnya berbuat demikian dengan anggapan ia satu perzinaan iaitu perhubungan seks lelaki dan perempuan tanpa ikatan perkahwinan yang sah. wujudnya konsep perzinaan di sini kerana perkhidmatan ibu tumpang ini membenarkan persenyawaan sperma dan ovum berlaku tanpa ikatan perkahwinan yang sah. Islam ditegakkan untuk menjaga lima perkara iaitu agama, jiwa, harta, maruah dan keturunan. Penggunaan ibu tumpang berlaku kekeliruan keturunan, bayi yang dilahirkan itu tidak dapat dipastikan keturunannya iaitu samada daripada keturunan ibu bapa kontrak ataupun daripada keturunan ibu tumpang. .



Oleh sebab itulah Islam mengharamkan penggunaan perkhidmatan ibu tumpang ini bagi menjaga salah satu perkara tersebut iaitu dengan bertujuan memelihara keturunan. Agama Kristian Khatolik turut melarang penggunaan perkhidmatan ibu tumpangan kerana Kristian Khatolik melarang pengeluaran air mani secara artificial iaitu tidak semula jadi termasuklah dengan cara membenarkan persenyawaan sperma dan ovum berlaku di luar rahim. Ini Jelas dapat dilihat di dalam proses ibu tumpang di mana terdapat air mani di ambil samada dari bank sperma atau bank ovum untuk disenyawakan. Namun ajaran Kristian mazhab protestan sebaliknya mereka beranggapan penggunaan perkhidmatan ibu tumpang ini tidak salah dari sudut pandangan agama. Dari pengkajian dan pemerhatian topik boleh dikatakan penggunaan ibu tumpang sememangnya tidak menepati fitrah kelahiran manusia dan pasti membawa pelbagai masalah di dalam masyarakat. bukan sahaja tidak dapat menyelesaikan masalah kemandulan tetapi menambahkan masalah kekeliruan keturunan di dalam masyarakat. Persoalan siapakah anak itu dan benarkah ia anak kedua ibu,bapanya masih menjadi persoalan masyarakat .



Gejala gay dan lesbian akan bertambah dan memperolehi anak tanpa melalai kaedah ini pun akan bertambah. Nyatalah sekarang ini tujuan sains dan teknologi yang baru tidak lagi menepati keperluan masyarakat malahan mengikuti perkembangan arus yang tidak menentu oleh masyarakat kini. Perubahan masyarakat yang sudah meninggalkan prinsip etika dan agama yang menjadi pegangan sejak dahulu lagi membuatkan manuisa lalai pada hak dan batasan. Seharusnya para sains dan doktor menjalankan pengkajian untuk yang lebih berfaedah bukan nya kaedah sebegini. Lebih lebih lagi kadar penyakit yang tinggi di negara ketiga dan juga peledakan kebimbangan terhadap milenium baru dimana manipulasi genetik, kemunculan virus baru mengikut Alain Pave dari French National Centre for Scientfic Research (CNRS), kebimbangan virus HIV dan ebola yang merebak secara semulajadi ke kawasan sekitar. Mahupun kajian yang lebih penting lagi bagi membangunkan negara miskin. Rujukan 1. Nota kuliah SFES 2103 puan Siti Noraini 2. Kurier UNESCO terbitan 9 Oktober 1998, muka 14. 3. Laman web http://www.phoenix.net/~townhall/surroget/surrogate.html organisasi ibu tumpang